Aritmetica lui Omega. 3, 6, 9 Start!

Aritmetica lui Omega. 3, 6, 9 Start!

Vitamine din verdețuri, proteine din lactate sau din carne, fibre bune sau fibre rele, grăsimi esențiale sau grăsimi nocive, imunitate și nutriție. Toată lumea vorbește. Toți au o părere de specialist, culeasă de pe net sau de la televizor. Sau invers, din practica de zi cu zi, din rețetele si sfaturile bunicii care, uite, ne-a făcut pe toți mari și fără nutriționist și fără para-studii clinice.

Am mai scris și aici despre câte tipuri de ulei ar trebui să avem în bucătărie iar aici despre bau-baul zilelor noastre, colesterolul. Am dori să începem azi discuția de la o zicere celebră a inegalabilei autoare de rețete Julia Child. Pentru cine n-a auzit de dumneaei încă, lăsăm aici un semn de carte, pentru poate cel mai bun film despre mâncare și gătit realizat vreodată: https://www.imdb.com/title/tt1135503/.

˝When in doubt, just add more butter!˝ sau pe limba noastră, ˝Dacă ai îndoieli, mai adaugă unt!˝ acesta este capătul-căpătâiul discuției de azi. Secretul gastronomic ascuns în spatele acestor vorbe este ușor de intuit. Gustul bun și calitățile nutritive ale mâncărurilor de orice fel stau într-o proporție foarte mare, hotărâtoare chiar, în tipul de grăsime pe care-l folosești.

În cazul Juliei Child este vorba de unt, o grăsime saturată, vă zicem noi, adică ˝sătulă˝ de combinații cu alte elemente. În traducere, foarte stabilă la gătit, adică îsi pierde greu proprietățile când este încinsă bine. La fel se comportă cam toate grăsimile de origine animală.

Cele de origine vegetală, au și ele un procent mic de grăsimi saturate, dar sunt caracterizate și evaluate mai ales după conținutul lor de grăsimi nesaturate. Care, și ele, sunt de 2 feluri: poli și mono nesaturate. Din punctul acesta, credem noi, încep confuziile și încurcăturile. Fracturile logice și toate dezbaterile fără de sfârșit. Să facem, deci, cu voia dvs., un pic de ordine.

Primele (polinesaturatele) sunt cele bune pentru sănătate dar și cele mai sensibile la tratamente termice. Sunt cunoscute ca Omega 3 și 6. Uleiurile bogate în așa ceva sunt recomandate a fi consumate ˝la rece˝, la salate adică. Celelalte, mononesaturatele, Omega 9, pe scurt, sunt cele care ˝se descurcă˝ excelent în ambele ipostaze. Și la salate și cu focul mare sub ele. Pentru că rezistența lor la căldură și oxidare (râncezire, pe românește) este cu mult, mult mai mare.

Uleiul de măsline, de exemplu, cel mai cunoscut lumii drept campionul sănătății, incontestabilă vedetă a uleiurilor de pe mapamond are in compoziția sa peste 70% acest tip de acid gras esențial. Veți fi auzit, suntem siguri, că la prăjit sau la copt uleiul de măsline nu e așa un spectacol, și că în general ar trebui evitat.

Aproape greșit, vă spunem cu toată convingerea și priceperea unor specialiși în materie. Ideea e corectă doar pentru cel extravirgin, cel presat la rece. Acesta conține ceva clorofilă (de unde și culoarea verzuie) și alte câteva elemente naturale care puse pe foc, devin amărui și cel mai probabil vătămătoare pentru sănătate. Unde mai pui că îți pot strica socotelile și la gustul final al preparatului.

Uleiul de măsline, rafinat, adică ˝sărăcit˝de clorofilă și celelalte, este ˝mai mult decât perfect˝ pentru orice prăjeală. Întrebați orice bucătar grec (ei au, cel puțin, autoritatea experienței directe) când mergeți în vacanță și garantăm că vă va spune întocmai ca mai sus. Secretul lui stă fix în conținutul ridicat de acizi grași esențiali mononesaturati,  Omega 9, sau, pentru cunoscători, acid oleic.

Nu credem că se poate să elucidăm noi, aici, în câteva rânduri toate controversele. Vă spunem însă, cinstit, cu toată sinceritatea, că ne place doar să tragem focul, spuza, jarul discuției fix sub uleiul nostru din tigăi și oale, cu obiectivul precis de a vă mai lua din povara grijilor și pericolelor ce pândesc din cămările cu ingrediente pentru gătit.

Cine a folosit deja Spornic Premium știe exact că avem ne putem permite să facem caz (de extaz la aragaz, zicea cineva) de acest subiect de câte ori poftim, căci avem toate motivele. E făcut din semințe românești, este primul ulei High-Oleic, lansat pe piața românească și primul în alegerile bucătarilor profesioniști din înreaga lume.

Facebookgoogle_pluspinterestby feather

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *